KOFEINA W KAWIE

  • Jedna filiżanka kawy zawiera od 75 do 150 mg kofeiny.
  • Kofeina występuje naturalnie w kawie, a jej ilość zwiększa się w procesie prażenia.

Skoro kawa jest taka zdrowa, dlaczego nie odnotowujemy płynących z niej korzyści?

Według amerykańskiego Krajowego Stowarzyszenia Kawy (NCA), 64% konsumentów w Stanach Zjednoczonych spożywa kawę codziennie. Daje to w przybliżeniu 3.1 filiżanki kawy na osobę dziennie!

Dlaczego więc Amerykanie nie odnotowują korzyści zdrowotnych wymienionych powyżej?

Są ku temu dwa powody:

  • jakość kawy,
  • inne „składniki”, które trafiają do kawy.

Jakość kawy

PROBLEM PESTYCYDÓW

  • Kawa znajduje się na wielu listach produktów o wysokiej zawartości pestycydó Agrochemikalia są co prawda kierowane na łodygi i liście, ale w niezależnych badaniach ślady pestycydów wykrywane są również na samych ziarnach kawy.
  • Prażenie usuwa pestycydy tylko częściowo.
  • Ustalono, iż pestycydy przyczyniają się do powstawania różnego rodzaju nowotworów oraz zaburzeń hormonalnych i neurologicznych.
  • Ponieważ wiele gatunków kawy na amerykańskim rynku pochodzi z importu, Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych ma ograniczoną kontrolę nad stosowanymi w nich pestycydami, ich zawartością i użytą technologią.

WYBIERZ WARIANT ORGANICZNY/ EKOLOGICZNY

  • Choć kawa organiczna jest zwykle droższa od normalnej, koszty leczenia wymienionych wyżej schorzeń są znacznie większe.
  • Wybierając kawę organiczną, wpływasz korzystnie na swoje zdrowie, a także na zdrowie plantatorów kawy oraz na jakość naturalnego środowiska na obszarach,
    w których uprawiana jest kawa.

INNE KAWOWE TRENDY I CIEKAWOSTKI GODNE ODNOTOWANIA

  • Uprawa w cieniu: Jest to metoda uprawiania kawy, która chroni lasy deszczowe. Plantatorzy uprawiający kawę w cieniu sadzą ją pod innymi roślinami uprawnymi, takimi jak np. drzewa awokado lub cytrusa. Koneserzy kawy pochodzącej z takich upraw zachwalają ją, przekonując, że jest ona smaczniejsza i ma bogatszy aromat od kawy uprawianej w pełnym słońcu.
  • Fair-trade: fair-trade (ang: uczciwy przemysł) powstał jako inicjatywa promująca bardziej przyjazne środowisko przemysłu, w którym kładziony jest nacisk na jego zrównoważony rozwój, zaś producenci z krajów rozwijających się otrzymują godziwe wynagrodzenie za swoje produkty. Kawa marki Grounds for Change to dobry przykład kawy organicznej pochodzącej z uprawy w cieniu i produkowanej zgodnie
    z zasadami fair-trade. Prawie połowa obecnej na rynku kawy organicznej zawiera oznaczenie fair-trade.
  • Certyfikat UTZ: certyfikat ten oznacza, że kawa była uprawiana zgodnie z zasadami uczciwego traktowania pracowników, a także przy jak najmniejszym zastosowaniu środków chemicznych. Obejmuje on całą ścieżkę produktu, od plantatora przez właściciela palarni kawy po kupującego, i jest gwarantem przejrzystości produktu.

Jakość kawy bezkofeinowej

1 filiżanka kawy bezkofeinowej zawiera 10 mg kofeiny lub mniej przy 75-150 mg
dla analogicznej ilości zwykłej kawy. W celu usunięcia kofeiny z kawy producenci stosują środki chemiczne takie jak benzen, dwutlenek węgla w dużych ilościach oraz chlorek metylu, z których większość jest rakotwórcza. Jeżeli musisz już pić kawę bezkofeinową, wybierz markę, która stosuje technologię ekstrakcji parowej, taką jak Swiss Water Process®

Rzeczy, które dodajemy do kawy: Środki chemiczne, zabielacze i cukry….o nie!

CUKIER I SZTUCZNE SŁODZIKI

Dosypywanie do kawy kiepskiej jakości słodzików oznacza dodawanie do niej niepożądanych związków chemicznych ORAZ kalorii. (Najchętniej kupowane napoje kawowe w sieci kawiarni Starbucks zawierają od 500 do 750 kalorii na 475 ml objętości). Nośnikiem większości tych kalorii jest pozbawiony wartości odżywczych cukier.

Sztuczne słodziki zwiększają chemiczne obciążenie organizmu, prowadzą do zaburzeń smaku i powstawania jeszcze większego łaknienia cukru, a także zagrażają równowadze mikroflory jelit.

NISKIEJ JAKOŚCI NABIAŁ

Większość sprzedawanych na rynku śmietanek i zabielaczy do kawy to produkty nabiałowe najgorszej jakości. Mleko używane w kawiarniach to zwykle normalny nabiał, który jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-6, nie zaś w zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3. Nabiał jest też wysoce kaloryczny i tłusty i u niektórych ludzi może wywoływać trudności trawienne. Wybieraj organiczne mleko i rozważ przejście na beznabiałowe zamienniki mleka, zgodnie ze swoim zapotrzebowaniem (np. mleko migdałowe, konopne, kokosowe).

ZABIELACZE BEZNABIAŁOWE

Zwykle składają się one z częściowo utwardzonych tłuszczów (tłuszczów trans), kazeiny, masy syropu kukurydzianego, soi warzywnej, rzepaku i/lub olejów słonecznikowych, sztucznych wzmacniaczy smaku i barwników

Choć zabielacze beznabiałowe nie zawierają laktozy, nie niosą ze sobą też żadnej wartości odżywczej. Takie wysoko przetworzone zabielacze mogą przyczyniać się do powstawania zapaleń i najlepiej jest ich unikać.

Czy powinienem/ powinnam odstawić kawę?

Choć kawa może mieć korzystny wpływ na zdrowie, ilość kofeiny znajdującej się w kawie może powodować problemy w twoim organizmie. Jeżeli doświadczasz któregoś

z poniższych stanów lub trudności związanych z funkcjonowaniem organizmu, być może warto, abyś rozważył ograniczenie, a nawet odstawienie kawy i kofeiny.

  • wahania poziomu energii,
  • problemy z poziomem cukru we krwi,
  • ciąża,
  • zespół napięcia przedmiesiączkowego,
  • częste oddawanie moczu,
  • problemy z sercem,
  • trudności ze snem,
  • trudności trawienne.

Jak odstawić kawę i nie zwariować?

  • Stopniowo i coraz bardziej rozcieńczaj wypijaną przez siebie kawę, aż w kubku zostanie tylko gorąca woda.
  • Zacznij od 90% kawy i 10% wody. Utrzymuj te proporcje przez tydzień lub trochę dłużej.
  • Następnie, zmniejsz ilość kawy do 75% a ilość wody zwiększ do 25%. Tak samo jak wcześniej, utrzymuj te proporcje przez tydzień lub trochę dłużej.
  • Teraz przyspiesz! Przez 4 dni pij mieszankę kawy z wodą, pół na pół.
  • Wreszcie, wyeliminuj kawę i przejdź na gorącą wodę z cytryną.

DODATKOWE STRATEGIE:

  • Zamień kawę na zieloną herbatę i postępuj według poniższego harmonogramu odstawienia.
  • Zielona herbata zawiera około 25 mg kofeiny na filiżankę przy 75-150 mg na filiżankę kawy.
  • Przestaw się na herbaty ziołowe, np. mniszek lekarski – smakuje jak kawa, a ma dodatkowo wpływ oczyszczający na nerki.
  • Wypróbuj zamienniki kawy takie jak Dandy Blend lub Teeccino (zawierają jęczmień, ale nie wykryto w nich glutenu).
  • Zadbaj o to, aby pić przynajmniej 6-8 szklanek filtrowanej wody dziennie. Pomaga to utrzymać właściwy poziom nawodnienia organizmu i sprzyja regularnym wypróżnieniom. Jest to szczególnie ważne dla ludzi o skłonnościach do zaparć.
  • Zadbaj o to, aby spać 8 godzin każdej nocy. Ponadto, wypróbuj popołudniową, dwudziestominutową drzemkę regeneracyjną, aby zwiększyć swój poziom energii i produktywności.
  • Ćwicz! Nawet jeżeli znajdziesz tylko pół godziny na spacer podczas przerwy w pracy, będzie to wielki krok dla poprawy twojego poziomu energii (a dodatkowo poprawi to jeszcze twoje wypróżnianie).
  • Spożywaj regularne posiłki z zawartością wysokiej jakości białek, tłuszczu i błonnika, aby utrzymywać stabilny poziom energii i cukru we krwi
  • Wypróbuj technikę oddychania prawą przegrodą nosową. Zatkaj lewą przegrodę nosową i oddychaj wyłącznie przez prawą przez kilka minut każdego dnia. Wpływa to na naturalne pobudzenie i zwiększenie przepływu tlenu. Może to wywołać efekt podobny do działania kofeiny.

 

Bibliografia

Telles S, Nagarathna R, Nagendra HR. Breathing through a particular nostril can alter metabolism and autonomic ac tivities. Indian J Physiol Pharmacol. 1994 kwiecieńr;38(2):133- 7.