Jak zapobiegać otyłości? Profilaktyka

Otyłość, która często jest mylona z nadwagą, stanowi jedną z najpoważniejszych chorób cywilizacyjnych. Według Światowej Organizacji Zdrowia problem ten dotyczy już ponad 800 milionów ludzi na całym świecie, a jego źródeł należy upatrywać między innymi w braku odpowiednich działań profilaktycznych oraz niewiedzy na temat zagrożeń, związanych z otyłością. Jak zapobiegać otyłości? Podpowiadamy.

Czym jest otyłość?

Choroba, określana jako otyłość brzuszna lub pośladkowo-udowa, polega na nadmiernym przyroście tkanki tłuszczowej oraz wzroście całkowitej masy ciała, znacznie przekraczającym przyjęte normy. Do patologii, czyli niekontrolowanego rozrostu podściółki tłuszczowej, dochodzi najczęściej w wyniku niezdrowego stylu odżywiania, braku aktywności fizycznej bądź chorób przewlekłych.

W grupie ryzyka otyłości znajdują się zarówno dzieci, jak i młodzież, kobiety oraz mężczyźni, a zwłaszcza osoby prowadzące siedzący tryb życia, które dostarczają swojemu organizmowi więcej pokarmów, niż jest on w stanie przetrawić i efektywnie spożytkować. Warto pamiętać, że nieleczona otyłość zwiększa ryzyko chorób nowotworowych, cukrzycy typu II oraz nadciśnienia.

Profilaktyka zapobiegania otyłości

Wiele osób, które regularnie się ważą i dbają o zdrowie, zastanawia się, jak można zapobiegać otyłości oraz nadwadze. To niewątpliwie przejaw troski i racjonalnego podejścia do własnego życia, ponieważ, jak powszechnie wiadomo, o wiele łatwiej jest zapobiegać przewlekłym chorobom, niż je leczyć. Sprzymierzeńcami w walce z nadmiarem podściółki tłuszczowej są rutynowe nawyki w zakresie odżywiania, aktywności fizycznej i higieny ogólnej psycho-fizycznej, to znaczy: dbałości o długość oraz jakość snu czy, na przykład, rozwój osobistych zainteresowań.

Otyłość jest często następstwem wieloletnich zaniedbań, których można w prosty sposób uniknąć, pamiętając o tym, by:

  • jeść o stałych porach, około 4-5 posiłków dziennie, najpóźniej około godziny osiemnastej,
  • unikać nadmiaru węglowodanów, tłuszczów zwierzęcych, soli, tłustych przekąsek, słodzonych napojów oraz fast foodów,
  • nawadniać organizm wodą mineralną (minimum 4-5 szklanek dziennie),
  • wdrożyć w codzienny plan dnia proste aktywności fizyczne o stałej porze: kwadrans jogi, półgodzinny spacer lub przejażdżkę rowerem.

Profilaktyka otyłości a holistyczne podejście do ciała i umysłu

Niekontrolowany przyrost tkanki tłuszczowej to nie tylko problem estetyczny, lecz choroba, która obniża jakość życia. Aby móc pojąć istotę tego cywilizacyjnego problemu, warto sięgnąć głębiej, w pokłady ludzkich emocji oraz niezaspokojonych potrzeb. Nowoczesna profilaktyka otyłości stawia bowiem na holistyczne podejście do kwestii odchudzania, czyli traktowanie samego siebie jako połączenia sfery cielesnej, intelektu i emocji.

Aby zapobiec chorobie, jaką jest otyłość, należy najpierw zrozumieć istotę metabolizmu, by móc następnie kształtować odpowiednio swoje nawyki żywieniowe oraz rozpocząć intensywną pracę nad poprawą jakości każdej sfery życia.