Jak obniżyć cholesterol?

W ujęciu chemicznym cholesterol jest organicznym związkiem chemicznym, naturalnie występującym w ludzkim ciele wraz z lipoproteinami, złożonymi z białek i tłuszczu, współuczestniczącymi w wielu życiowych procesach. Nadmiar złego cholesterolu, którym potocznie określane są lipoproteiny LDL, wpływa negatywnie na układ krwionośny, co prowadzi co hipercholesterolemii. Jak zatem można obniżyć poziom cholesterolu? Na to pytanie odpowiadamy w naszym artykule.

Istnieje wiele metod: domowych i farmakologicznych na obniżenie złego cholesterolu. Przed podjęciem jakichkolwiek działań profilaktycznych warto zbadać jego poziom. Rutynowe badania powinny cyklicznie wykonywać zwłaszcza osoby z grupy ryzyka, których członkowie rodziny zmagają się z hipercholesterolemią, a także osoby z otyłością, zaburzeniami krążenia, stale osłabione i miewające zawroty głowy. Aby wybrać właściwą metodę leczenia lub zapobiegania podwyższonemu cholesterolowi, należy skonsultować się z lekarzem, który dokona analizy lipidogramu, czyli wyniku badania poziomu stężenia cholesterolu całkowitego, LDL (lipidów niskiej gęstości) oraz HDL (lipidów wysokiej gęstości).

Jak zbić cholesterol? Podstawowe wskazówki

Jaki jest prawidłowy cholesterol? Dopuszczalne wartości poziomu LDL i HDL są różne dla kobiet, dzieci i mężczyzn. Gdy wynik lipidogramu wskazuje na stężenie cholesterolu LDL powyżej 115 mg/dl i HDL ponad 35-40 mg/dl, jest to poważny sygnał ostrzegawczy dla pacjenta, który powinien podjąć natychmiastowe działania i dowiedzieć się, jak obniżyć cholesterol.

Najważniejszym krokiem, jaki należy wykonać w celu poprawy stanu zdrowia, jest analiza nawyków żywieniowych i eliminacja pokarmów, takich jak: tłuszcze zwierzęce, przetworzone lub smażone produkty, zawierające słoninę lub smalec, tłuste mleko, masło, śmietanki, wieprzowina, wołowina, gotowe potrawy typu fast food, słodkie i solone przekąski, słodzone napoje gazowane.

Dieta na obniżenie cholesterolu

Co zatem obniża cholesterol? Ogromne znaczenie w redukcji lipidów LDL ma racjonalna, dobrze skomponowana dieta, w której dominują warzywa, owoce i lekkostrawne, gotowane lub pieczone potrawy. Kluczowym elementem procesu obniżania złego cholesterolu jest też zastąpienie tłustych mięs chudymi wędlinami, drobiem lub rybami.

W codziennym jadłospisie osób zmagających się z podwyższonym cholesterolem nie powinno zabraknąć produktów bogatych w błonnik, który dynamizuje metabolizm. Jak obniżyć cholesterol naturalnie i gdzie można znaleźć błonnik? Zawierają go otręby zbożowe, płatki owsiane, jabłka, suszone śliwki oraz ziarna: słonecznika, dyni, siemienia lnianego.

Zamiana tłuszczów zwierzęcych na roślinne

Jak szybko obniżyć cholesterol? To proste: wystarczy zrezygnować z tłuszczów pochodzenia zwierzęcego: smalców, słonin oraz masła i zastąpić je oliwą z oliwek, olejami roślinnymi: słonecznikowym, rzepakowym, lnianym, z pestek dyni, awokado lub winogron. Jak widać, alternatywnych produktów jest obecnie na polskim rynku wiele, co ułatwia wybór najlepszego zamiennika.

Naturalne oleje z roślin, tłoczone na zimno, zawierają wiele składników odżywczych: witamin, nienasyconych kwasów tłuszczowych (Omega 3 i 6), oraz antyoksydantów, które eliminują z organizmu wolne rodniki, obniżają ciśnienie tętnicze i wspierają proces obniżania złego cholesterolu.

Skutki wysokiego poziomu cholesterolu

Zaniedbania w zakresie prawidłowego odżywiania mogą mieć wiele negatywnych konsekwencji dla osób ze zbyt wysokim poziomem złego cholesterolu. Nieleczona hipercholesterolemia prowadzi do wyniszczenia układu krwionośnego – jest on osłabiony wskutek ciągłego zwężania się naczyń, w których odkładają się złogi białek oraz tłuszczów, uniemożliwiające efektywny przepływ tlenu i substancji odżywczych do poszczególnych partii ciała.

Gdy zły cholesterol utrzymuje się stale na wysokim poziomie, organizm zużywa swoją cenną energię na pozbycie się nadmiaru szkodliwej substancji, co z kolei wpływa na obniżenie kondycji ogólnej – dochodzi do niedotlenienia komórek, a nawet udaru lub zawału serca.