Ból żołądka – co jeść?

Gdy dopada Cię ból żołądka, nie jesteś w stanie sprostać prostym, zawodowym lub domowym obowiązkom i myślisz tylko o tym, by jak najszybciej pozbyć się uciążliwej dolegliwości. Zanim udasz się do lekarza, samodzielnie szukasz różnych rozwiązań swojego problemu. W moim artykule znajdziesz kilka wskazówek dietetycznych, co jeść na ból żołądka oraz jakich produktów spożywczych unikać.

Żołądek, czyli ważny organ układu pokarmowego

Zanim dowiesz się więcej na temat zasad odżywiania dla osób cierpiących na bóle żołądkowe, musisz najpierw pojąć znaczenie i rolę, jaką odgrywa żołądek w ludzkim organizmie. Organ ten kształtem przypomina kurczliwy worek z dwoma otworami, w górnej części połączony z przełykiem, a w dolnej, z dwunastnicą.

W żołądku dochodzi do wydzielania kwasu solnego i trawienia pokarmu (w tym: białek oraz cukrów). Pokarm zostaje tu poddany obróbce i rozdrobniony na drobną masę, a następnie przechodzi do dalszych odcinków układu pokarmowego, gdzie następuje wchłanianie składników odżywczych.

Skąd się bierze ból żołądka?

Nie ma jednej, prostej odpowiedzi na pytanie, skąd bierze się ból w żołądku. Przyczyn tej przykrej dolegliwości może być wiele, a do najczęściej występujących należą: przewlekły stres, nieprawidłowe odżywianie – jedzenie w pośpiechu, o nieregularnych porach i zbyt dużo, a także niewłaściwa dieta, złożona z mocno przetworzonych produktów.

Kolejną przyczyną nawracającego bólu żołądka mogą być choroby przewlekłe: wrzody, refluks żołądkowo-przełykowy, zapalenie błony śluzowej, a także nowotwór. Jeśli objawy utrzymują się przez kilka dni, nawracają lub dolegliwości utrudniają Ci normalne funkcjonowanie, obowiązkowo odwiedź zaufanego lekarza, który postawi właściwą diagnozę i zaleci Ci określoną dietę oraz leczenie.

Jedzenie a ból żołądka, czyli czego unikać, by cieszyć się zdrowiem

Kluczową rolę w profilaktyce dolegliwości żołądkowych odgrywa właściwa dieta oraz unikanie pewnych grup pokarmów, wpływających na nadprodukcję ilości kwasu żołądkowego oraz powstawanie stanów zapalnych błony śluzowej. Niebagatelne znaczenie w kontekście zwalczania bólu żołądka ma również unikanie stresu oraz powolne spożywanie posiłków w ciszy i spokoju.

Musisz zadbać o to, by wyeliminować z jadłospisu dania pikantne, a także niektóre warzywa i owoce (w tym suszone), jak: cebula, groch, fasola, cytrusy, rzodkiew czy ostre papryczki. Wrogiem numer jeden dla osób cierpiących na dolegliwości żołądkowe są też tłuste, smażone, mocno przetworzone dania mięsne, w tym: fast foody. Z diety wyeliminuj nadmiar soli, alkohol, majonez, musztardę, grzyby, mocną kawę i herbatę, słodzone napoje gazowane.

Dieta na zdrowy żołądek

Nie wiesz, co jeść, gdy nieustannie dopada Cię ból brzucha i nieprzyjemne kłucie bądź ssanie w żołądku? Zadbaj o to, by do swojego codziennego jadłospisu włączyć naturalne napary z ziół: mięty, szałwii, majeranku lub korzenia prawoślazu. Posiłki planuj i staraj się nie jeść dań wychłodzonych lub zbyt gorących.

Zamiast ciężkostrawnych, smażonych potraw zacznij przyrządzać dania na parze lub gotowane, dbając jednocześnie o to, by miały drobną konsystencję. Do codziennego menu włącz chude mięso ryb i drobiowe (bez antybiotyków), oliwę z oliwek, jaja gotowane. Zamiast sztucznych przypraw i białej soli stosuj zioła: świeży lub suszony koperek oraz pietruszkę.

Dieta na dolegliwości gastryczne

Nie wiesz, co jeść, gdy regularnie dopada Cię ból żołądka oraz biegunka? Pamiętaj o regularnym i dokładnym myciu owoców oraz warzyw, na których mogą znajdować się liczne wirusy lub bakterie. Jeśli zmagasz się z bólem, sięgaj po naturalny kisiel z siemienia lnianego, dzięki któremu szybciej odzyskasz dobre samopoczucie.

W przypadku nawracających biegunek oraz dolegliwości żołądkowych stosuj dietę lekkostrawną, złożoną z ogólnodostępnych produktów, takich jak: ryż (bez dodatku soli i tłustych sosów), gotowana marchew, gotowane lub pieczone jabłko. Pamiętaj też, aby regularnie nawadniać organizm, w którym na skutek biegunki może dojść do utraty elektrolitów, wywołujących liczne zaburzenia układu nerwowego i krwionośnego.

Żołądek wg. Tradycyjnej Medycyny i Dietetyki Chińskiej

Żołądek wg TMC należy do przemiany ziemi , czyli systemu narządów śledziona/trzustka/żołądek. Narządy te odpowiedzialne są za pobieranie energii z zewnątrz, pozyskiwanie energii qi do ciała, za jej dystrybucję w ciele, transformację i wytworzenie energii z pożywienia. Pełniąc tak ważną funkcję dla ciała ludzkiego, narządy te odgrywają kluczową funkcję w terapii dietetycznej TMC, zwane są środkowym ogrzewaczem ciała lub centrum ciała. „Osoba, która wie jak leczyć środek, wie też jak równoważyć wszystkie systemy.” – powiedzenie z okresu dynastii Ming. Wielu lekarzy z okresu dynastii Ming twierdziło, że żadna dolegliwość, nie może być wyleczona, jeśli środkowy ogrzewacz jest osłabiony. Niedobór energii qi systemu śledziony, skutkuje niedoborami energii w całym ciele.

Objawy niedoboru środka w diagnostyce TMC to : przewlekłe zmęczenie, ogólna zmniejszona odporność, podatność na infekcje, brak koncentracji, luźny, nieuformowany stolec, obrzęki, spuchnięta twarz, uczucie ciężkości w kończynach, otyłość, zablokowanie zatok, apatia, depresja. Silne pożądanie smaku słodkiego również wskazuje na dysharmonię centrum.

Osoby wyróżniające się objawami zdrowego qi śledziony to osoby posiadające dobry kształt i zaróżowione wargi, zamknięte ustna i dobry zmysł smaku. Napięta i elastyczna tkanka łączna, jest oznaką dobrego qi śledziony.

Jeśli chodzi o emocje, to układ żołądek/śledziona odpowiedziany jest za rozmyślanie, martwienie się i zadumę. Dlatego osoby z zaburzeniem żołądka, często charakteryzują się zamartwianiem się lub nadmiernym analizowaniem rzeczywistości. Jasne myślenie i dobra koncentracja wskazują na silne qi śledziony.

Dzięki zdrowemu qi środka ciała, krew może być wytwarzana w odpowiedniej ilości,  możliwe jest również krążenie krwi w organizmie ( dystrybucja płynów  krwi) i utrzymywanie jej w naczyniach. Objawami niedoboru krwi może być kurza ślepota, wrażliwość oczu na światło, bezsenność, zaburzenia menstruacyjne, częste tworzenie się siniaków.

Możemy z tej starożytnej wiedzy wywnioskować, iż żołądek należący do organów centrum ciała, pełni jedną z najważniejszych funkcji w ludzkim ciele i wiele objawów, które medycyna zachodu dziś nie powiązałaby z zaburzonym funkcjonowaniem pracy organów środka, właśnie ma swoje źródło w źle funkcjonującym żołądku.

Aby żołądek dobrze pracował, dietetyka wg TMC zaleca specjalną dietę. Bazą każdego posiłku ukierunkowanego na wzmocnienie centrum, powinien być smak słodki z przemiany ziemi: produkty słodkie, takie jak: zboża typu ryż, proso, owies, mięsa: drób, wieprzowina, królik, warzywa takie jak : marchew, dynia, fenkuł, bakłażan oraz określone rodzaje owoców: banan, figi, gruszka. Smak słodki wg TMC, to smak wzmacniający i nie ma nic wspólnego z dzisiejszym cukrem. To klasyfikacja pożywienia wg 5 smaków, przyporządkowana 5 przemianom.

Jednak nadmierna ilość smaku słodkiego, powoduje powstanie nadmiernej patogennej wilgoci, a nawet śluzu. Stąd objawem będą obrzęki, zapalenie zatok, uczucie otępienia w głowie. Smak słodkie dodaje ciała wg TMC, czyli prowadzi do otyłości.

Zachęcam do obserwacji swoich objawów w kontekście pracy żołądka i ewentualnego wyciągania wniosków przy układaniu swojego planu posiłków.